آدرس: همدان، جاده ملایر ، ایوک

پودر کربنات کلسیم سبک

پودر کربنات کلسیم سبک

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این ترکیب جادویی، ماده رایجی است که در سنگ‌ها به عنوان کانی های کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود. علاوه بر این، کربنات کلسیم جزء اصلی مرواریدها و پوسته موجودات دریایی، حلزون‌ها و پوست تخم مرغ است. کربنات کلسیم علاوه بر نوع طبیعی آن، در کارخانجات نیز قابل تولید است. به کربنات کلسیم تولید شده توسط انسان، پودر کربنات کلسیم سبک یا کربنات کلسیم مصنوعی گفته می‌شود.

 پودر سبک کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که به دلیل خلوص بالا و محتوای ناخالصی کم آن شناخته شده است. این ویژگی‌ها آن را به یک انتخاب محبوب در صنایع مختلف تبدیل کرده است. کاربردهای آن از خنثی کردن خاک‌های اسیدی تا عمل به عنوان پرکننده در تولید لاستیک و پلاستیک متنوع است. پودر کربنات کلسیم مصنوعی یا سبک یک محصول همه کاره با طیف وسیعی از کاربردها است.

پودر کربنات کلسیم سبک چیست؟

پودر کربنات کلسیم سبک چیست؟

کمتر کسی ممکن است نام کربنات کلسیم را نشنیده باشد. کربنات کلسیم یا CaCO3 ترکیبی با خواص شگفت‌انگیز، متشکل از عناصر کلسیم، کربن و اکسیژن است‌. این ترکیب در قالب یک پودر صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. پودر کربنات کلسیم به 2 روش گوناگون قبل تولید است:

  1. آسیاب کردن سنگ‌های طبیعی مانند سنگ آهک
  2. تولید توسط واکنش‌های شیمیایی پیچیده در کارخانجات

نوع اول کربنات کلسیم سنگین و دوم کربنات کلسیم سبک نامیده می‌شود. در حقیقت پاسخ پرسش پودر کربنات کلسیم سبک چیست به طور خلاصه به شرح زیر است: پودر سفید رنگ، خالص و ریزدانه با فرمول شیمیایی CaCO3 که با روش کربونیزاسیون در کارخانجات تولید می‌شود.

در روش کربونیزاسیون، سنگ آهک و زغال سنگ سفید به نسبت معینی با هم مخلوط می‌شوند. سپس کلسینه کردن در دمای بالا، هضم آب، کربونیزاسیون، آبگیری گریز از مرکز، خشک کردن، خنک شدن، پودر شدن و الک کردن انجام می‌شود.

کاربرد پودر کربنات کلسیم سبک در صنعت چیست؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که درباره کربنات کلسیم مطرح می‌شود، در خصوص کاربردهای آن است. در پاسخ به پرسش کاربرد پودر کربنات کلسیم سبک در صنعت چیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کربنات کلسیم سبک را می‌توان به عنوان پرکننده در صنایع لاستیک، پلاستیک، کاغذ، رنگ و جوهر استفاده کرد.
  • این پودر صنعتی به طور گسترده در تولید سنتز آلی، متالورژی، شیشه و آزبست استفاده می‌شود.
  • همچنین می‌توان از آن به عنوان خنثی کننده فاضلاب صنعتی، حذف کننده SO2 برای گازهای زائد حاوی SO2، استفاده کرد.
  • کربنات کلسیم لایت یا سبک به عنوان ضد اسید برای بیماری زخم معده و اثنی عشر و به عنوان پادزهر اسیدوز استفاده می‌شود.
  • کربنات کلسیم مصنوعی یا سبک به عنوان پرکننده خوراک لبنیات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • همچنین می‌توان از آن به عنوان ماده اولیه پودر دندان، خمیر دندان و سایر لوازم آرایشی بهداشتی استفاده کرد.

مزایای استفاده از پودر کربنات کلسیم سبک در مصارف مختلف

مزایای استفاده از پودر کربنات کلسیم سبک در مصارف مختلف به شرح زیر است:

  • استفاده از کربنات کلسیم مصنوعی در لاستیک‌ها می‌تواند مقدار لاستیک طبیعی مورد استفاده و هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین نقش تقویت کننده و نیمه تقویت کننده را ایفا می‌کند.
  • استفاده از کربنات کلسیم سبک در پلاستیک‌ها می‌تواند باعث کاهش میزان مواد خام آلی، کاهش هزینه ها، بهبود پایداری، سختی و استحکام پلاستیک‌ها شود. علاوه بر این، بهبود عملکرد پردازش پلاستیک، بهبود مقاومت حرارتی و بهبود آستیگماتیسم پلاستیک‌ها را به دنبال دارد.
  • کربنات کلسیم سبک در رنگ می‌تواند براقیت، روشنایی و مقاومت شیمیایی را تنظیم کند. همچنین خواص رئولوژیکی را بهبود می‌بخشد و هزینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • استفاده از کربنات کلسیم سبک در کاغذسازی می‌تواند سفیدی و براقی محصولات کاغذی را بهبود بخشد. علاوه بر این قابلیت انبساط بالای آن می‌تواند مصرف خمیر کاغذ را در کارخانه‌های کاغذسازی بسیار کاهش دهد.
  • کربنات کلسیم سبک وزن به عنوان یک عامل اصطکاک در خمیر دندان استفاده می‌شود. زیرا می‌تواند پلاک و باقی مانده مواد روی دندان‌ها را بدون آسیب رساندن به مینای دندان از بین ببرد. علاوه بر این، کمی قلیایی است که می‌تواند متابولیت های اسیدی باکتری‌های پلاک دندان مانند اسید سیتریک را خنثی کند. همچنین می‌تواند مقدار pH دهان را کاهش دهد و پلاک اسیدی دندان را از بین ببرد.

چگونگی خرید و سفارش پودر کربنات کلسیم سبک

 درباره چگونگی خرید و سفارش پودر کربنات کلسیم سبک می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • تولید کنندگان داخلی و خارجی زیادی نسبت به تولید این محصول اقدام می‌کنند‌. کیفیت محصولات ایرانی همچون برند آریا پودر با محصولات خارجی برابر یا از آن‌ها بهتر است‌.
  • توصیه می‌شود خرید کربنات کلسیم را مستقیما از تولید کننده انجام دهید. چرا که به علت حذف واسطه‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.
  • در خرید کربنات کلسیم سبک حتما به اصالت برند توجه کنید. چرا که خرید محصولات تقلبی و بی‌کیفیت می‌تواند کیفیت تولید را در صنایع مختلف با خطرات جدی مواجه کند‌.

لیست مقالات مرتبط:

پودر کربنات کلسیم سنگین

فیلر پودر کربنات کلسیم

نوعی پودر صنعتی با فرمول شیمیایی CaCO3 است که در کارخانجات و توسط واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود.

تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کاغذ سازی، داروسازی، پلاستیک و لاستیک سازی مهم‌ترین کاربردهای پودر کربنات کلسیم سبک در صنعت هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


محصولات آریا پودر


آخرین مقالات

پودر مل نقاشی

پودر مل نقاشی

بنتونیت خاک رس چیست؟

بنتونیت خاک رس چیست؟

پودر کربنات کلسیم رزین

پودر کربنات کلسیم رزین